2014. július 14., hétfő

A jövő veteránja - ami a magazinból (sajnos) kimaradt


Az autóiparban az elmúlt évtizedben kialakult egy olyan mértékű formaalkotási szabadság, amelyet utoljára talán a hatvanas években láthattunk. Ám  köszönhetően a sok-sok előírásnak mire piacra kerülnek ezek a járművek, sokat veszítenek a karakterből, és a tanulmányautókra jellemző extrémitásból. Végül pedig ezért olvadnak bele a forgalomba, függetlenül attól, hogy öt vagy tizenöt évvel korábban gyártott autók között áll-e éppen.

A forgalom szürkeségének egyik fő felelőse talán a Toyota, amely legalább annyira semmilyen autókat készít amennyire zseniálisan megbízható a műszaki tartalmuk. De hát ha a Toyota szép és karakteres is lenne, akkor ki venne bármi mást? Néhány kivételtől (Supra, GT86) eltekintve az elmúlt húsz év úgy múlt el a japán cégnél, hogy emlékezetes és sokak által szívből vágyott autót aligha tudtak a forgalomba állítani, csak használati tárgyakat produkáltak. De nincs is ezzel semmi baj, elvégre az autóvásárlók funkcionalitást és megbízhatóságot keresnek.


Ilyen háttérrel talán már önmagában is nagy csoda, hogy 2006-ban megfordult a fejükben a Land Cruiser széria első modelljének, az elpusztíthatatlan FJ40-nek a modern kori újraértelmezése. A feladattal a koreai származású fiatal tervezőt, Jin Won Kimet bízták meg, aki oly módon faragta rá az akkori Land Cruiser alvázára az újraálmodott karosszériát, hogy egyszerre utaljon vissza a kezdetekre, legyen könnyed, fiatalos, de közben robosztus, mint egy Hummer, de mégse árassza azt magából, hogy aki a volánnál ül, az egy tapló
.
Bátran kijelenthetjük, hogy ez sikerült. Hiába a hatalmas méret, simán el tudjuk képzelni, ahogy viszonylag nagyobb sebességgel hasítja a kaliforniai tengerpart homokját egy szörfdeszkával a tetején, utasterében öt huszonéves fiatallal. Majd miután a lőrés méretű első szélvédő és az oldalablakok hiánya miatt nagy nehezen leparkoltak úgy, hogy ne törjenek össze senkit, kikászálódtak a visszafele nyíló, a B-oszlopok teljes hiánya ellenére is igen szűk hátsó ajtókon, boldogan tekintettek vissza az extrém külsejű járműre. Minden bizonnyal valami hasonlót gondolhatott Kim a tervezés folyamán, és talán még nem is sejtette, hogy egyszer valósággá válhat.

Ugyanis az FJ Cruiser névre keresztelt jármű 2007-ben kikerült a piacra. És nem úgy, ahogy a tanulmányautók szoktak, durva módosításokkal, hanem pontosan ugyanúgy, ahogy a tervező először megálmodta. Na jó, az új logót visszacserélték a korábbi egyszerű TOYOTA feliratra, valamint a tanulmányautó inkább látványos mint hasznos mintázatú gumijai helyett rendes utcaiakat kapott, de ezt alig róhatjuk fel nekik, mint érdemi változást.


A cég törzsvásárlói megdöbbenését valahogy úgy képzelhetjük el, mint amikor egy bentlakásos, katolikus leánygimnázium igazgatója strandpapucsban és fürdőgatyában érkezik meg a tanévnyitó ünnepségre. Az FJ Cruiser már az első pillanatban biztosította helyét az egyszer-még-sokat-fog-érni autók listáján, függetlenül minden műszaki tartalomtól. Ugyanis az a külsővel ellentétben nem annyira izgalmas. Ugyanazt a keresztlengőkaros – mellesleg zseniális – futóművet kapta, amelyek a Land Cruiserek alatt teljesítenek szolgálatot, és mindössze egy négyliteres V6-ossal lehetett választani. Ahogy az extralista sem nyúlt hosszúra, mindössze néhány apróságért lehetett külön fizetni.

A tengelytáv viszonylag rövid, a B-oszlop hiánya miatt a karosszéria erősített acélból kellett készüljön, hogy ellenálljon egy esetleges oldalsó ütközésnek. Ezt igen jól oldották meg, hiszen a törésteszteken többnyire a legmagasabb pontszámot érte el a különböző kategóriákban. A doboz forma pedig megköveteli a függőleges (ezáltal igen alacsony és széles) szélvédőt, amely miatt három ablaktörlő gondoskodik a tisztán tartásról.
Estig lehetne sorolni az FJ Cruiser különlegességeit, valamint azokat a bájosan idióta megoldásokat, amelyeket egy nem funkcionálisan, toyotásan precíz mérnök, hanem egy öncélú hülyegyerek dolgozott ki. De ha valakinek első ránézésre nem lenne egyértelmű, hogy egy később értékessé váló autóról van szó, azon már sajnos nem tudunk segíteni.



Ha pedig kedvet kaptál hozzá, akkor még most szaladj be a legközelebbi Toyota szalonba, hiszen az idei évben befejezik a gyártását. Attól nem kell félned, hogy sokat esik az ára, hiszen a használt példányok is 3-4 millió forint körül mozognak, amíg egy hasonló korú Land Cruiser bőven a fele körül jár. De a karosszéria állapotára nem árt vigyázni, mert 30-40 év múlva aligha kapsz majd hozzá javítóelemet…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése