Az autóiparban az elmúlt évtizedben kialakult egy olyan
mértékű formaalkotási szabadság, amelyet utoljára talán a hatvanas években
láthattunk. Ám köszönhetően a sok-sok
előírásnak mire piacra kerülnek ezek a járművek, sokat veszítenek a
karakterből, és a tanulmányautókra jellemző extrémitásból. Végül pedig ezért
olvadnak bele a forgalomba, függetlenül attól, hogy öt vagy tizenöt évvel
korábban gyártott autók között áll-e éppen.
A forgalom szürkeségének egyik fő felelőse talán a Toyota,
amely legalább annyira semmilyen autókat készít amennyire zseniálisan
megbízható a műszaki tartalmuk. De hát ha a Toyota szép és karakteres is lenne,
akkor ki venne bármi mást? Néhány kivételtől (Supra, GT86) eltekintve az elmúlt
húsz év úgy múlt el a japán cégnél, hogy emlékezetes és sokak által szívből
vágyott autót aligha tudtak a forgalomba állítani, csak használati tárgyakat
produkáltak. De nincs is ezzel semmi baj, elvégre az autóvásárlók
funkcionalitást és megbízhatóságot keresnek.
Ilyen háttérrel talán már önmagában is nagy csoda, hogy
2006-ban megfordult a fejükben a Land Cruiser széria első modelljének, az
elpusztíthatatlan FJ40-nek a modern kori újraértelmezése. A feladattal a koreai
származású fiatal tervezőt, Jin Won Kimet bízták meg, aki oly módon faragta rá
az akkori Land Cruiser alvázára az újraálmodott karosszériát, hogy egyszerre
utaljon vissza a kezdetekre, legyen könnyed, fiatalos, de közben robosztus,
mint egy Hummer, de mégse árassza azt magából, hogy aki a volánnál ül, az egy
tapló
.
.
Bátran kijelenthetjük, hogy ez sikerült. Hiába a hatalmas
méret, simán el tudjuk képzelni, ahogy viszonylag nagyobb sebességgel hasítja a
kaliforniai tengerpart homokját egy szörfdeszkával a tetején, utasterében öt
huszonéves fiatallal. Majd miután a lőrés méretű első szélvédő és az
oldalablakok hiánya miatt nagy nehezen leparkoltak úgy, hogy ne törjenek össze
senkit, kikászálódtak a visszafele nyíló, a B-oszlopok teljes hiánya ellenére
is igen szűk hátsó ajtókon, boldogan tekintettek vissza az extrém külsejű
járműre. Minden bizonnyal valami hasonlót gondolhatott Kim a tervezés folyamán,
és talán még nem is sejtette, hogy egyszer valósággá válhat.
Ugyanis az FJ Cruiser névre keresztelt jármű 2007-ben
kikerült a piacra. És nem úgy, ahogy a tanulmányautók szoktak, durva
módosításokkal, hanem pontosan ugyanúgy, ahogy a tervező először megálmodta. Na
jó, az új logót visszacserélték a korábbi egyszerű TOYOTA feliratra, valamint a
tanulmányautó inkább látványos mint hasznos mintázatú gumijai helyett rendes
utcaiakat kapott, de ezt alig róhatjuk fel nekik, mint érdemi változást.
A cég törzsvásárlói megdöbbenését valahogy úgy képzelhetjük
el, mint amikor egy bentlakásos, katolikus leánygimnázium igazgatója
strandpapucsban és fürdőgatyában érkezik meg a tanévnyitó ünnepségre. Az FJ
Cruiser már az első pillanatban biztosította helyét az
egyszer-még-sokat-fog-érni autók listáján, függetlenül minden műszaki
tartalomtól. Ugyanis az a külsővel ellentétben nem annyira izgalmas. Ugyanazt a
keresztlengőkaros – mellesleg zseniális – futóművet kapta, amelyek a Land
Cruiserek alatt teljesítenek szolgálatot, és mindössze egy négyliteres V6-ossal
lehetett választani. Ahogy az extralista sem nyúlt hosszúra, mindössze néhány
apróságért lehetett külön fizetni.
A tengelytáv viszonylag rövid, a B-oszlop hiánya miatt a
karosszéria erősített acélból kellett készüljön, hogy ellenálljon egy esetleges
oldalsó ütközésnek. Ezt igen jól oldották meg, hiszen a törésteszteken
többnyire a legmagasabb pontszámot érte el a különböző kategóriákban. A doboz
forma pedig megköveteli a függőleges (ezáltal igen alacsony és széles)
szélvédőt, amely miatt három ablaktörlő gondoskodik a tisztán tartásról.
Estig lehetne sorolni az FJ Cruiser különlegességeit,
valamint azokat a bájosan idióta megoldásokat, amelyeket egy nem
funkcionálisan, toyotásan precíz mérnök, hanem egy öncélú hülyegyerek dolgozott
ki. De ha valakinek első ránézésre nem lenne egyértelmű, hogy egy később
értékessé váló autóról van szó, azon már sajnos nem tudunk segíteni.
Ha pedig kedvet kaptál hozzá, akkor még most szaladj be a
legközelebbi Toyota szalonba, hiszen az idei évben befejezik a gyártását. Attól
nem kell félned, hogy sokat esik az ára, hiszen a használt példányok is 3-4
millió forint körül mozognak, amíg egy hasonló korú Land Cruiser bőven a fele
körül jár. De a karosszéria állapotára nem árt vigyázni, mert 30-40 év múlva
aligha kapsz majd hozzá javítóelemet…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése