Számtalan kultikusabb
hely létezik az autósport történetében, mint a Hungaroring –
említhetnénk Monzát, Indianapolist, Sebringet,
Spa-Francorchamps-t, vagy azt a Le Mans-t, ahol a hétvégén már a
90-edik 24 órás versenyt rendezik meg. Mégis, valahányszor
átlépem a Mogyoród határában tekergő aszfaltcsík kapuját,
mindig hevesebben kezd verni a szívem. Valahogy úgy vagyok ezzel,
mint az elvtársak a Tanú című filmben, mikor narancs helyett
citromot termesztenek: „kicsit sárga, kicsit savanyú, de a
mienk”. Félre ne értse senki, imádom a mi kis pályánkat, de
sok kell még ahhoz, hogy a legendás helyszínné nője ki magát.
De most ez csupán részletkérdés.
Ami sokkal lényegesebb,
hogy a múlt hétvégén volt nekünk egy Totalcar pályanapunk, ahol
mindenki kipróbálhatta saját maga és az autója képességeit. Ez
az esemény jelentette az apropóját, hogy lefotózzuk a Magazin
következő számának címlapautóját, egy hosszú évek óta
készülő Datsun 260Z pályaautót, vagy ahogy mindenki ismeri: a
Hangyászt.
Karottával péntek
estében maradtunk, így nyugodtan, a pályán való őrült
rohangászás előtt meg tudtuk volna csinálni a sorozatot. És itt
a hangsúly a volnán van. Hiszen úgy alakult, hogy a kocsit az
utolsó pillanatig szerelték, hogy biztosan ne essen szét az első
300 méter után a célegyenes végi féktávon.
Szóval Hangyász
sehol, mi viszont a kapunkon belül. Így volt alkalmunk a lassan a
látóhatár mögé ereszkedő nap bronzosan izzó sugaraiban egy
kicsit lelkiekben is egyé válni a pályával. Ez első hallásra
nagyon hülyén hangozhat, de majd meglátjátok, miről is beszélek.
A paddockba megérkezve
néhány szorgos szerelőt pillantottunk meg, akik éppen két
kamionba próbáltak begyömöszölni egy csomó versenycuccot,
miközben az egyik garázsban még ott pihent két Porsche 911 GT3.
Aznap a Porsche Superkupában induló francia DAMS, és lengyel VERVA
Racing tesztelt nálunk, előbbi Michael Christensennel, és Richie
Stanaway-el, utóbbi pedig Patryk Szczerbinskivel, és Kuba
Giermaziakkal. Nem rég fejezhették be a körözést, hiszen a
féktárcsák még forrón izzottak, és a versenygumik is olyan
lágyak voltak, hogy bele tudtuk nyomni az ujjunkat.
Miután kellő
mennyiségű nyálat csorgattunk a Porschékra, fogtuk magunkat és
Brigivel úgy döntöttünk, csapunk egy kört a pályán. Gyuri,
mikor meghallotta, hogy 4381 métert kellene sétálni, közölte,
hogy ő bizony ilyen „hosszú” túrára nem vállalkozik, így
maradt a depóban Adával, Bincivel és Danival – és várták a
Hangyászt.
Mi viszont elkezdtük
kanyarról kanyarra végigjárni a Ringet. Rázókövet simogattunk,
fotóztunk kis lila virágot, ami az aszfalt mellett nő és
próbáltunk minél többet feleleveníteni az elmúlt 27 év
futamainak emlékezetes eseményei közül – hol előzte meg
Mansell egyszerre Sennát és Johansont? Hol törte össze magát
Räikkönen egy simának ígérkező lekörözés közben? Hol
körözöte le Häkkinen félig a füvön, félig a kerékvetőn az
egyik Tyrrellt? Hol csapódott a falnak Firman, ami után beugrási
lehetőséget kapott a mi Baumgartner Zsoltink? Vagy hol vágtak ki
egy kanyarkombinációt a pályából? Közben pedig kőzet- és
gumimintát gyűjtöttünk.
Közel egy órát
bóklásztunk a kihalt aszfalton, mire megtettünk egy kört. Mire
visszaértünk a paddockba, a Porschésok már tábort bontottak,
viszont a Hangyásznak még mindig hűlt helye volt, szóval
rendeltünk kaját, hogy legalább éhen ne haljunk – és amúgy
is, milyen tök jó hangulata lehet a Hungaroring boxutcájában
pizzázni. Szinte letettem a telefont, érkezett Vályi Pista, hogy
fölöslegesen várunk, mert Karottáék éjfél előtt már biztosan
nem érkeznek meg. Szóval menjünk nyugodtan aludni. Na, fasza. De
nem esünk kétségbe. Gyorsan megbeszéltük Karottával, hogy akkor
másnap zöld hajnalban csináljuk meg a fotókat, ehhez csak reggel
hatra kellett a pályára érni. De legalább lesznek király felkelő
napos képek a felkelő nap országából származó autóról. Ez
már koncepció!
Még megvártuk a
pizzát a főbejáratnál, és miközben csöndesen ránk esteledett,
megvacsoráztunk. Aztán megcéloztuk a szállásunkat, amit Binci
intézett. Na, pont ezért nem lepődtünk meg rajta, hogy konkrétan
egy apartmanház hátsó kertjében lévő csirkeólhoz vezetett
minket ideiglenes házigazdánk. Négy ember, egy csirkeól. Nem gáz,
egy estére ez is jó lesz. Az egyetlen aggodalmunkat mindössze az
jelentette, hogy Binci hajlamos úgy horkolni, hogy három utcával
arrébb is hallani lehet. (ez aljas rágalom, egyszer fordult elő, az allergiaszezon kellős közepén, teletaknyolt orral - a szerk. avagy Binci) Szóval mindenféle középkori kínzásokat
helyeztünk kilátásba, ha az éjszaka folyamán rákezdene és
felébreszt minket. Látszott rajta, mennyire retteg, de szerencsére
visszafogta magát, így nyugodtan tudtunk aludni majd hat órát. (naugye - Binci)
Hajnalban úgy szedtük
össze magunkat, hogy jóformán azt sem tudtuk, hol vagyunk. Csoda,
hogy sem csomagot, sem egyikőnket nem felejtettük az ólnak
álcázott szobában. Hat óra előtt pár perccel már a Ring kapuja
előtt vártunk, de kár volt a sietség, hiszen az élet újra
átírta a forgatókönyvet, csak nekünk felejtett el szólni róla.
A paddock korlátjának
támaszkodva néztük, ahogy egymás után nyílnak ki a garázsok és
a placc megtelik autókkal. Hogy aztán délelőtt 10-kor
belecsapjanak a srácok a lecsóba és kezdetét vegye a pályanap,
ami tényleg pazar móka volt. De miközben azt néztük, hogy néhány
Honda Civic kerget pár Renault Twingót és Mazda MX5-öt, már mind
azt vártuk, hogy láthassuk, mit megy a pályán a Hangyász.
Hamarosan ez a pillanat
is elérkezett. Többen fogadásokat kötöttek, vajon hány kört
után esik szét a technika Karotta alatt... és majdnem igazuk lett.
A Datsun 260Z alapjaira készült versenygép ugyanis két lassúcska
kört követően visszatért a depóba, ahol kiderült, a baj nem
kicsi. Gyors diagnosztika után megállapították, a sperr diffi
adta meg magát. De vajon lehet-e még a pályanap vége előtt
cseredarabot találni?
Nemcsak, hogy lehetett,
de villámgyorsan be is szerelték, és az utolsó negyedórára
Bazsó úr is visszatért a pályára. És ezúttal nem poroszkált,
de nem ám! Olyat odalépett az ország kedvenc félkész
versenyautójának, hogy abba mindenki beleborzongott.
A garázsok fölött, a
Paddock Club területén álltunk, ahol a szép számban
összesereglett nép és a korlátnak támaszkodva, aggódva
pillantott le a boxutcába, „vajon el tud-e indulni a Hangyász?”
Elindult, elfordult a célegyenes végén, és eltűnt a szemünk
elől. Sprint át a túloldalra, ahonnan egy rövid szakaszon látszik
a 3-as kanyar utáni rövid egyenes. „Hol van? Hol van? Ott van!
Még mindig megy!” Aztán feszült másodpercek, mire a
visszafordító után feltűnik Datsunk a sikán felé vezető
szakaszon. Ismét be a fák közé. Az emberek pedig kéztördelve
várják, mikor bukkan fel az Alesi kanyarhoz tartó lejtő tetején.
„Itt jön! Nem is rosszul jön.” Aztán még éppen látjuk,
amint elfordul a 14-esben... sprint a túloldalra, hiszen mindjárt
érkezik a célegyenesbe. „Öcsém, ez nyomja neki. Úr Isten, de
szép hangja van. Milyen tempót megy!”... és a Hangyász
Karottával ismét eltűnik az 1-es kanyarban. Mi pedig ott állunk
libabőrösen, a szemünk sarkában apró könnycseppeken csillognak
a lemenő nap utolsó sugarai, és úgy örülünk, mint amikor tíz
évesen karácsony reggel ki kellett bontani az ajándékokat – a
Hangyász működik, és megy mint a háborodás!
A garázsok mögött
hatalmas tömeg sereglett össze, hogy láthassa, amint a
piros-fehér-zöld autó visszatér a depóba. Karotta pedig úgy
ujjongott, mint egy kisgyerek: „Végre működik a Hangyász!!!”
Ezek után toltuk át a
boxutcába a 30-as rajtszámú kocsit, hogy a bronzos naplementében
Binci megcsinálhassa a fotósorozatot, amire már nagyon-nagyon
régóta készülünk, és most végre sikerült összehoznunk. Mi
csak ültünk a garázsok tövében és hallgattuk, amint az egyik
oldalon kattogott a fényképező, ahogy egymás után készültek a
képek, melyeket ti is megcsodálhattok a Rozsdakupac Magazin
2013/4-es számában, a másik oldalról pedig Karotta
élménybeszámolóját kagylóztuk, amit bizonyára a pályanapról készített
kisfilmben tekinthettek majd meg a Totalcar egyik jövendőbeli
adásában.
És miután jól
kiélvezkedtük magunkat Kishazánk legismertebb 4381 méterén, csak
ültünk a boxutcában, ahol a Rozsdakupac és a Totalcar jelenlévő
képviselői együtt lazítottak egy kimerítő hétvégével a hátuk
mögött. A nap lebukott a látóhatár mögé, mi pedig mindenféle
földön túli örömtől és extázistól átjárva, de rohadt
fáradtan sétáltunk át a 39-es depón, hogy szinte beájuljunk a
kocsiba és végre hazafelé vegyük az irányt, ahol még várt ránk
egy lapzárta. De megérte.
Az augusztusi Totalcar
pályanapra pedig már mindenféle fotózás terhe nélkül, csak az
autózás öröme miatt fogunk megérkezni, hogy jól szétüssük
Binci Bogarát a Hungaroring kerékvetőin.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése