2012. szeptember 16., vasárnap

Szeretlek Velodrom!



A Velodrom számomra mindig is különleges lesz, hiszen már a legelső alkalommal is olyan maradandó élményt nyújtott, amelyet a korábban még soha egyetlen találkozó sem. Emlékszem tavaly ősszel földbe gyökerezett a lábam, amikor átléptem az oválteknőt a külvilágtól elválasztó kaput, és megláttam a pályán köröző autókat, ahogy éppen üvöltöttek a boxerek-sorhatok-vényolcak.

Teljesen más volt, mint bármi más korábban. Olyan autókat lehetett testközelből megtekinteni, amelyeket korábban csak kordon mögül, esetleg kizárólag az internetről. És nem csak látni lehetett őket, teljesen átélni, beszippantani a benzin illatát, ahogy a motorok feldübörögtek, hallani a teknőben visszhangzó ordításukat. Ez a Velodrom, egy más világ, igazi időutazás, ahonnan vissza se akarunk térni a jelenbe.


A második, a tavaszi esemény más volt. Ide már saját autómmal érkezhettem, amely - bár nem akkora dolog - nekem hatalmas öröm volt. Ugyan az elsőn résztvevő Maserati 8CM-et nehéz felülmúlni, amikor a KrazyKutters rat-rodja elindult a pályán a fix hűtőmaszkkal, és a mögötte vadul rázkódó autóval, azt hittem megáll az idő, és az a szörnyeteg ott helyben felfal minket.

A mostani Velodrom pedig ismét olyan nem várt élményeket hozott, amiknek elmesélésére teljesen felesleges lenne túl sok karaktert pazarolni, hisz soha az életben nem leszek olyan nagyszerű író, hogy ezt a zseniális hangulatot hűen tükrözzem eme írással...


A rendezvény főszervezője, Noszvai András felajánlotta számunkra NSU-ját, hogy sorsoljunk ki olvasóink között egy-két kört a pályán. A szerencsések ezeket sorra átvették, Gergő és Gyuri autóztatták őket, én pedig odabent rohangáltam a parkoló járművek között, Merki Pistától gyorstalpalót kaptam a motorkerékpárok különböző hengerelrendezéseinak előnyeiről és hátrányairól, valamint reménykedtem, hogy hamarosan a rat-rod is feldübörög a pályára.

Ez utóbbi meg is történt, ám, némi műszaki probléma miatt a kör kissé rövidre és lassúra sikeredett. Ezt a brutális látványon túl azért is sajnálom, hiszen amikor a hét elején beszéltünk Balázzsal, azt mondta, hogy "úgyis lógok neked egy hot-rod tesztvezetéssel, majd hétvégén bepótoljuk". De úgy érzem lesz még alkalom...


Ám, hogy mindezek ellenére miért volt ennyire nagyszerű a tegnapi Velodrom: a nap végén, a többiek után én is felmehettem a pályára néhány kört tenni. De a többiekkel ellentétben nem az NSU-val, hanem a saját Bogarammal. Ugyan eleinte kicsit tartottam a pálya minőségétől, hiszen a kanyarokban azért rendesen dobálta az autókat, gondoltam: ha nagyon rossz, az első kör után kiállok.

De nem volt rossz. Az elő kanyarban probléma nélkül siklottunk át - hacsak az nem számít problémának, hogy mind utasom, Ádám, mind jómagam üvöltöttünk a több, mint 50 fokos kanyarban elért sebesség és a dőlésszög előnyös kombinációja miatt. Ott helyben megértettük, hogy emberek miért mennek eseményről-eseményre fel a pályára, annak ellenére, hogy ugyanazon az oválon gurulhatnak végig.


A második kanyarban már nem a meglepetéstől, hanem az élménytől kiabáltunk, és közben elértük a megengedett 70 km/órás sebességet, amivel végig az ovál felső szegélye mellett tudtunk autózni. A nagyobb sebességnél az úthibákon le-lekoppant a vas, és bár állítólag messziről is lehetett hallani, abszolút nem volt vészes csattanás. Így nem álltunk ki, végignyomtuk az egész futamot. Figyeltem az előttem lassabban haladó - különben makulátlanul gyönyörű - 850-es Fiatot, de előzésre nem került sor, mint ahogy az egyenesekben a visszapillantóban egyre közelebb érő Alfetta sem ért utol.

A hullámvasutat is túlszárnyaló érzés ellenére a legfélelmetesebb mégis az volt, amikor a leintés szomorú pillanatát követően lassítani kellett a kanyarban. Azon túl, hogy a 850-es valaga hirtelen kezdett közeledni, rendesen megilyedtem, hogy a kis tempónál legurulunk a kanyarból. Persze ilyennek abszolút nem állt fenn a veszélye.


Hogy ez után mi történt, azt nem tudom. Egyetlen dolog biztos, én onnantól vigyorogtam egész estig. És még most is. A Velodrom nekem most ismét megmutata egy új arcát, amelyet még nem ismertem, de amitől nem nehéz az eddigieknél is jobban megkedvelni a rendezvényt. Veszem elő a naptárt, számolom a napokat a jövő tavaszi eseményig, újra ott akarok lenni a kanyarban! Köszönjük András, köszönjük Velodrom!
Valamint köszönjük a Turbo Metal csapatának is a kölcsön fényképezőért, így képekkel is szolgálhatunk, nem csak szöveggel.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése