2012. február 13., hétfő

Pedigré

A motorsportokat kedvelő emberrel előfordul, hogy gyakran maga is autóversenyzőnek képzeli magát. Télvíz idején pedig különösen felerősödnek az ilyen téveszmék, mert a hóban milyen jó is keresztbe veretni az autót, mint a nagyok, mondjuk a Svéd Ralin.

De vannak olyanok is, akik nemcsak magukat képzelik Sebastien Loeb, Colin McRae, Carlos Sainz vagy Tommi Mäkinen bőrébe és overaljába, hanem még a kezük között lévő technikát is WRC verdának vélik. Ennek jogalapját pedig nagyon hosszan tudják bizonygatni, különösképp akkor, ha az adott márka, akárcsak egyetlen futam erejéig is, de indult a rali vébén.

Innentől kezdve a kocsinak „rali pedigréje” van. Ez az ő olvasatukban pedig azt jelenti, hogy amire a WRC verzió a világklasszis pilóták kezei között képes, azt az általuk hajtott, utcai változat is hajszálra tudja.

Az egyik kedves barátom (nevezzük mondjuk Bincinek) az elmúlt napokban a hirtelen jött havazás hatására raliversenyzővé vedlett, és minden kanyart keresztbecsúszva próbált teljesíteni a család teljesen széria Peugeot 206-osával, aminek az 1,1 literes motorja heves izgalmi állapotban sem tud többet 59 lóerőnél.


A kis oroszlán kimondottan jól állta a megpróbáltatásokat, és mivel nem volt olyan hóakadály, ami problémát okozott volna, Binci egyre büszkébben húzta ki magát, miközben a műszerfalat simogatva fellebbentette a fátylat a 206-os titkáról: „Nem akad el, mert rali pedigréje van”.

Ezt a mondatot viszont nem árt kicsit boncolgatni. Ugyanis a Peugeot 206-os alapjaira épített WRC autóban egy 2,0 literes, 300 lóerős motor dolgozott. Ezt a teljesítményt pedig négykerékhajtás vitte át a versenypályák felületére. Nem is rosszul, hiszen ez a modell összesen 24 vébé futamot nyert, valamint két egyéni bajnoki címet Marcus Grönholm révén 2000-ben és 2002-ben.

De az a szellem, ami a raliautókban volt, tovább él az utcai 206-osokban is. Binciékében pedig különösképpen. Függetlenül attól, hogy nincs négykerékhajtás, a 2,0 literes erőforrás helyett is mindössze 1,1 liter van, és a 300 lónak kevesebb mint a hatodát gyűrték a motorháztető alá.

Tehát az összes kapcsolat a két kocsi között mindösszesen annyi, hogy mindkettő benzint éget, négy kereke van, hasonló a formája és Peugeot-nak hívják. Ez viszont éppen elegendő…legalábbis Binci szerint.

Végül a rali pedigrének a nap végén kábé 12 centi szűz hó vetett véget, ahonnan nekem kellett kitolnom a Peugeot, amit egy pillanatra elhagyott a WRC-k szelleme. De erre is van magyarázat, ugyanis a kivétel erősíti a szabályt.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése